O tym, jak inspirują krajobrazy i… Stara Szkoła

 

Grafika pt. “Z rubieży, zanim wyrosną…” powstała pod wpływem pobytu w Karkonoszach i Rudawach Janowickich (w sierpniu i październiku ubiegłego roku). Szczególnie silne wrażenie wywarły na mnie Rudawy, w których byłam po raz pierwszy. Nie bez znaczenia był również spacer po Miedziance z gospodarzem Starej Szkoły, która stanowiła dla mnie bazę w czasie tego wyjazdu.

Tak jedną ze swoich prac opisuje Weronika Marszelewska, autorka wystawy „Najbliższe otoczenie”. Twórczyni niezwykłych grafik, artystka, dla której inspiracją stał się m.in. pobyt w Starej Szkole w Miedziance. Weronika Marszelewska opowiedziała nam o swojej pasji i specjalnie dla Was ponownie otwiera wystawę online – „Najbliższe otoczenie”.

Stara Szkoła
Wystawa Online“Najbliższe Otoczenie”, “Z rubieży, zanim wyrosną…”, autorka: Weronika Marszelewska.

 

Krajobrazy

Prezentowane grafiki pokazują, jak otoczenie zmienia się nie tylko pod wpływem czasu, ale również przy udziale zjawisk atmosferycznych, naturalnych procesów zachodzących w środowisku oraz działalności człowieka. To małe formy graficzne inspirowane polskimi krajobrazami, na których można zobaczyć… własne emocje i wspomnienia.

Lasy, pola, fabryki, parki, autostrady, góry – Karkonosze! – RÓŻNORODNOŚĆ, REFLEKSJA. DYNAMIKA.

Inspirujące krajobrazy – dlaczego to właśnie one stały się głównym motywem prac?

WM: Krajobrazy zawsze silnie na mnie oddziaływały. Jako źródło przeżyć estetycznych, pobudzały wyobraźnię, skłaniały do refleksji i w związku z tym naturalne dla mnie jest, że przekłada się to na twórczość.

W jaki sposób Karkonosze i pobyt w Starej Szkole w Miedziance stały się inspiracją?
Wędrówka

WM: Góry to taka moja miłość od pierwszego wejrzenia. Poruszają walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi. Doświadczenia związane z wędrówkami w górskim terenie jawią mi się również jako metafora przebiegu ludzkiego życia.

Miejsca

Pracując nad pejzażami, często inspiruję się konkretnymi miejscami – czerpię z ich atmosfery, staram się uchwycić ogólną charakterystykę, czy ukrytą w nich prawdę o świecie, tajemnicę. Zarazem rezygnuję z wiernego odtwarzania ich wyglądu, aby nadać im bardziej uniwersalny wydźwięk. W moim zamyśle te grafiki przede wszystkim mają pobudzać do refleksji, poszukiwania znaczeń, które nadmiar realizmu mógłby przyćmić.

Karkonosze

Grafika pt. “Z rubieży, zanim wyrosną…” powstała pod wpływem pobytu w Karkonoszach i Rudawach Janowickich (w sierpniu i październiku ubiegłego roku). Szczególnie silne wrażenie wywarły na mnie Rudawy, w których byłam po raz pierwszy. Nie bez znaczenia był również spacer po Miedziance z gospodarzem Starej Szkoły, która stanowiła dla mnie bazę w czasie tego wyjazdu. Zwiedzanie Miedzianki, szukanie w zaroślach śladów jej historii na nowo uświadomiło mi dynamikę zmian zachodzących w krajobrazie, zwróciło uwagę na procesy kształtujące otoczenie. Myślę, że to doświadczenie po części miało wpływ na narrację, która przewija się w towarzyszących wystawianym grafikom komentarzach.

wystawa online
LINORYT

Grafiki wykonano głównie w technice linorytu. Najpierw wykonuje się szkic, następnie przenosi go na matrycę (płytkę z kawałka linoleum) w odbiciu lustrzanym, po czym wycina w niej, używając odpowiednich narzędzi (przeważnie dłut). Na tak przygotowanej matrycy gumowym wałkiem rozprowadza się farbę drukarską. Powleczoną farbą powierzchnię przyciska się do kartki papieru za pomocą prasy drukarskiej lub ręcznie. W ten sposób powstaje odbitka graficzna. Podobnie jak w przypadku pieczątki, zabarwione farbą, płaskie części matrycy odbijają się na papierze, natomiast wycięte w niej wgłębienia, a więc miejsca, gdzie nie dotarła farba, pozostają białe.

W przypadku grafik kolorowych, dla każdego koloru przygotowuje sie oddzielną matrycę. Jedną z prac w prezentowanym zestawie uzupełniono monotypią, która jest techniką z pogranicza grafiki i innych dziedzin sztuki. Kolejne dwie wzbogacone są kolografią, w przypadku której matrycę wykonuje się z kartonu, naklejając na nią kawałki papieru, czy inne delikatnie nadające powierzchni fakturę materiały. Klej nie tylko scala poszczególne elementy matrycy, ale również zabezpiecza jej powierzchnię przed wsiąkaniem farby.

 

Wystawa „Najbliższe otoczenie” będzie dostępna do 7 marca 2021 roku. | ZOBACZ WYSTAWĘ “NAJBLIŻSZE OTOCZENIE”.

 

Zostaw komentarz

Imię
E-mail
Comment

Polub nas